Ulubione projekty
Twoja lista jest pusta
Dodano projekt
Usunięto projekt
Zakończenie budowy domu jednorodzinnego
Zawiadomienie o zakończeniu budowy
Taki dokument jest niezbędny do tego, aby legalnie zamieszkać w swoim domu. Zawiadomienie należy złożyć w ciągu 14 dni od chwili zakończenia budowy w powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego. Do oświadczenia trzeba dołączyć:
- oryginalny, uzupełniony dziennik budowy
- oświadczenie kierownika budowy z informacją, że dom wybudowano zgodnie z projektem i przepisami prawa budowlanego, a teren budowy został uporządkowany
- protokoły z kontroli, jeżeli takie miały miejsce
- powykonawczą inwentaryzację geodezyjną
- potwierdzenie odbioru wykonanych przyłączy
- dokumentację powykonawczą w przypadku, gdy w trakcie realizacji projektu pojawiły się zmiany
- kopię świadectwa charakterystyki energetycznej (certyfikat energetyczny) powstałą po zakończeniu budowy domu
Jeżeli w ciągu 14 dni od złożenia zawiadomienia urząd nie zgłosi sprzeciwu, można przystąpić do użytkowania budynku. Podczas 14 dni urząd ma prawo skontrolować obiekt. Jeżeli podczas kontroli stwierdzi jakiekolwiek nieprawidłowości nakaże naprawienie błędów, a dodatkowo może nałożyć na inwestora karę.
Pozwolenie na użytkowanie
Taki dokument jest niezbędny w przypadku, jeżeli budowa domu była samowolą, która została zalegalizowana w trakcie trwania prac, jeżeli w czasie budowy nastąpiły różne nieprawidłowości, np. prace zostały wykonane niezgodnie z projektem lub gdy po zakończeniu inwestycji stwierdzono, że dom został wybudowany niezgodnie z warunkami zabudowy. Pozwolenie na użytkowanie jest konieczne także w przypadku, jeżeli inwestorzy chcą rozpocząć użytkowanie domu przed zakończeniem wszystkich prac budowlanych. W rzadkich wypadkach zdarza się, że w pozwoleniu na budowę widnieje zapis o konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie. W budynku można zamieszkać, jeżeli w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nikt się od niej nie odwoła
Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie należy dołączyć:
- oryginalny, uzupełniony dziennik budowy
- oświadczenie kierownika budowy, z informacją, że dom wybudowano zgodnie z projektem i przepisami prawa budowlanego, a teren budowy został uporządkowany
- oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, w przypadku gdy eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich zagospodarowania
- protokoły z kontroli, jeżeli miały miejsce
- powykonawczą inwentaryzację geodezyjną
- potwierdzenie odbioru wykonanych przyłączy
- kopię świadectwa charakterystyki energetycznej (certyfikat energetyczny) powstałą po zakończeniu budowy domu
Wniosek o nadanie numeru porządkowego budynku
To jedna z ostatnich formalności, które muszą zostać dopełnione przez inwestora. Wniosek o nadanie numeru porządkowego składa się w Urzędzie Gminy lub Miasta. Zarówno czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku jaki i ilość niezbędnych, załączonych dokumentów są indywidualnie określone przez każdą gminę. Warto wcześniej sprawdzić jakie dokumenty są wymagane w gminie, na terenie której znajduje się konkretna działka.
Zameldowanie na pobyt stały
Wniosek o zameldowanie na pobyt stały składa się w Urzędzie Miasta lub Gminy, odpowiednim dla miejscowości, w której został wybudowany dom. Złożenie wniosku oraz otrzymanie decyzji urzędu są bezpłatne. Razem z wnioskiem należy przedstawić:
- dowód osobisty
- akt własności nieruchomości
- zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania
- zaświadczenie z urzędu o braku przeciwwskazań do użytkowania domu lub pozwolenie na użytkowanie
Czytaj również:
-
Klinkierowe cegły i kostki brukowe: sposób na piękne otoczenie domu
Efektowna, zadbana i funkcjonalna posesja wymaga nakładu pracy, ale przede wszystkim zastosowania niezawodnych, trwałych materiałów, które zapewniają spokój i komfort użytkowania przez wiele lat. Do takich z pewnością [...]