Ulubione projekty

Twoja lista jest pusta

Dodano projekt

Usunięto projekt

Jak zorganizować budowę?

Przedstawiamy następny odcinek cyklu na temat budowy domu konkursowego "Dom marzeń Polaka". Pan Tomasz Bąk który wygrał wybudowanie "Stanisława" jest ostatnio bardzo zajętym człowiekiem. Oprócz codziennych obowiązków dyrektora szkoły i spraw domowych każdego dnia dogląda budowy nowego domu. A dom ma już fundamenty...

Kiedy 11 kwietnia 2003 r. wydano pozwolenie na budowę byliśmy zadowoleni i z zapałem zabraliśmy się do dalszych działań. Zdawaliśmy sobie sprawę że to dopiero początek przygody z budowaniem.

Następnym krokiem naszych działań było zgłoszenie zamiaru rozpoczęcia prac - trzeba zrobić to na siedem dni wcześniej w urzędzie gminy. Razem z podaniem terminu rozpoczęcia budowy musieliśmy dołączyć oświadczenie kierownika budowy o przejęciu obowiązku kierowania budową oraz inspektora nadzoru o przejęciu obowiązków sprawowania nadzoru. Równocześnie p. Tomasz Bąk musiał kupić dziennik budowy który 14 kwietnia 2003 r. został opieczętowany i zarejestrowany w urzędzie gminy. Dziennik budowy jest swoistą kroniką prac budowlanych warto więc zwrócić uwagę aby wpisy odzwierciedlały bieżący przebieg prac.
Do dokonywania wpisów upoważniony jest inwestor kierownik budowy inspektor nadzoru budowlanego geodeta wykonujący prace na terenie budowy oraz pracownicy nadzoru budowlanego. Pierwszym wpisem w dzienniku budowy domu konkursowego był zapis geodety. Właśnie wtedy rozpoczęliśmy na dobre budowanie "Stanisława" przyjmuje się bowiem że wytyczenie budynku niwelacja terenu czy budowa tymczasowych obiektów na działce to początek prowadzenia prac. Oczywiste jest że aby prace na budowie mogły się rozpocząć konieczne jest zapewnienie dostaw mediów na budowę. Na budowie niezbędne są: prąd woda i toaleta.
O przyłączenie do sieci energetycznej trzeba zwrócić się do najbliższego zakładu energetycznego tam wypełnić wniosek o "wydanie warunków przyłączeniowych" i przedstawić dokument potwierdzający prawo własności do terenu. Podobnie postępujemy w sprawie przyłączenia do sieci wodociągowej - do lokalnego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego składamy wypełniony wniosek plan geodezyjny akt własności i projekt przyłącza. Potem pozostaje tylko czekać. Czas oczekiwania jest różny najczęściej jest to ok. sześciu miesięcy.
W przypadku "Stanisława" nie było problemów i przyłącza zarówno dotyczące prądu jak i wody zostały załatwione szybko i sprawnie. Pozostała jedynie kwestia toalety - najlepiej wypożyczyć przenośną można ją wynająć w wypożyczalni sprzętu budowlanego.
Kolejnym elementem o którym należy pamiętać jest tablica informacyjna za jej brak grozi mandat. Tablica powinna stać w widocznym miejscu a na niej trzeba umieścić m.in. dane inwestora wykonawcy i kierownika budowy numer pozwolenia na budowę. Będąc inwestorem warto wiedzieć że do jego obowiązków należy zapewnienie wykonania i odbioru robót budowlanych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych. Za nie dopełnienie tego obowiązku grozi kara wynikająca z prawa budowlanego. Trzeba więc sprawdzić czy kierownik budowy posiada wymagane kwalifikacje! Kierownikiem może zostać osoba z odpowiednią praktyką na budowie - pięcioletnią w przypadku osób ze średnim wykształceniem lub dwuletnią z wyższym wykształceniem technicznym trzeba też zdać egzamin organizowany przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.
Kierownik ma pilnować jakości prac i terminów. To on odpowiada za organizowanie budowy prowadzenie dokumentacji i wykonywanie robót zgodnie z obowiązującymi przepisami. To właśnie kierownik budowy powinien zadbać o tablicę informacyjną i zabezpieczenie terenu czyli ogrodzenie go płotem o wysokości co najmniej 1 5 m. Działka na której stawiamy "Stanisława" jest już ogrodzona siatką a na niej wylano już fundamenty! Wszystkie prace prowadzone są pod czujnym okiem p. Edwarda Koraba który jest kierownikiem konkursowej budowy i nadzoruje prace ekipy wykonawczej. I choć ekipa pracująca przy budowie w Malcu to ludzie doświadczeni i sprawdzeni zachęcamy do szczegółowego wywiadu i sporządzania precyzyjnych umów z wykonawcami gdyż ich wybór to bardzo poważna decyzja. Przed jej podjęciem warto porównać różne oferty sprawdzić efekty pracy budowlańców popytać znajomych czy nie mogą polecić sprawdzonej firmy. Istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji powinno być doświadczenie i efektdotychczasowej pracy firmy.
Następnym krokiem jest umowa. Koniecznie trzeba ją podpisać! A umowa powinna zawierać np. informacje z jakich materiałów będzie budowany dom kto kupi te materiały kto je dowiezie na plac budowy trzeba też określić zakres prac stawki za robociznę etc. Najlepiej do umowy dołączyć szczegółowy kosztorys oraz harmonogram prac. Im bardziej szczegółową i precyzyjną umowę uda się nam podpisać tym mniej problemów i niedomówień czeka nas w przyszłości. Warto zawrzeć w umowie punkt mówiący o karach umownych oraz o odszkodowaniu w przypadku odstąpienia wykonawcy od umowy. Do umowy trzeba też dołączyć projekt budowlany harmonogram robót i płatności.
Aby mieć pewność że prace na budowie przebiegają prawidłowo warto zatrudnić inspektora nadzoru. Nie jest to rozwiązanie konieczne a opcjonalne prawo budowlane nie nakłada na inwestora obowiązku powołania inspektora. Inspektor to osoba która pilnuje interesów inwestora na budowie. To on sprawdza jakość prac i użytych materiałów terminowość i rzetelność wykonawców. Inspektorem na naszej budowie jest specjalista Ytonga. Z praktycznych przyczyn nie można łączyć funkcji inspektora i kierownika budowy.

Jednak niezależnie od tego czy zatrudnimy inspektora czy też nie trzeba jak najczęściej bywać na budowie interesować się przebiegiem prac doglądać pytać i sprawdzać! Jak wiele czasu trzeba będzie spędzić na budowie wie już nasz laureat p. Tomasz Bąk który od momentu wygranej jest ciągle zajęty i poznaje coraz to nowsze tajniki procesu budowania...

Bezpłatna pomoc architekta

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą.

Zamawiając usługi forum i dzienników budowy, przyjmujesz do wiadomości i wyrażasz zgodę na świadczenie tych usług i przetwarzanie przez Usługodawcę, którym jest Pracownia Projektowa ARCHIPELAG A. Wójciak, R. Wójciak Sp. J., jako Administratora danych, podanych w formularzu danych osobowych, na zasadach wskazanych w Regulaminie i Polityce Prywatności serwisu ARCHIPELAG.pl.

Jeśli chcesz także otrzymywać bonusy i informacje dotyczące akcji promocyjnych naszych i naszych Partnerów, wyraź zgodę dodatkową i zaznacz odpowiednie pole. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora, którym jest Pracownia Projektowa ARCHIPELAG A. Wójciak, R. Wójciak Sp. J. z siedzibą: ul. M. Smoluchowskiego 56/3, 50-372 Wrocław, nr KRS 0000123673, NIP: 897-16-05-744, REGON: 931987209:

Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) informujemy Cię, że (przeczytaj klauzulę informacyjną):

czytaj całość ›
Pola oznaczone gwiazdką (*) są obowiązkowe do wypełnienia