Ulubione projekty
Twoja lista jest pusta
Dodano projekt
Usunięto projekt
Gwarancja na lata

W myśl Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002 roku gwarancja dotyczy jakości sprzedanego produktu i polega na zobowiązaniu się gwaranta do spełnienia odpowiednich świadczeń na wypadek gdyby w oznaczonym terminie (okresie gwarancyjnym) ujawniły się wady fizyczne produktu. Jest przy tym zobowiązaniem dobrowolnie udzielanym przez producenta. Według cytowanej ustawy gwarancja powinna jedynie zawierać nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce czas trwania i zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej. Treść i zakres gwarancji nie doczekały się jednak jakichkolwiek unormowań. W ten sposób w Polsce jedyną ochronę prawną konsumentów stanowi umowa sprzedaży - na jej podstawie sprzedawca ma obowiązek naprawienia szkód w przypadku niezgodności produktu z tą umową. Powinność ta wygasa jednak po dwóch latach od momentu dokonania zakupu. W przypadku materiałów budowlanych klient może w praktyce polegać wyłącznie na gwarancji producenta ewentualne wady ujawniają się bowiem dużo później niż po dwóch latach.
Istotna podstawa

Teoria i praktyka

Gwarancja powinna ograniczyć się do zapisu o wykonaniu dachu zgodnie ze sztuką dekarską. Ponieważ nabywcy zwykle nie czytają dokumentów w całości przed podpisaniem ryzykowne obwarowania często są zapisane drobnym drukiem.

Wygodne luki

Gwarancje z zasadami
Braas Polska i RuppCeramika w dokumentach gwarancyjnych deklarują zgodność wszystkich parametrów swoich produktów z odpowiednią normą techniczną: PN - EN 490 w przypadku dachówek cementowych Braas oraz PN - B-12020 (dotyczącą wymagań materiałowych) i PN - 75/B - 12029 (odnoszącą się do metodyki badania parametrów) dla pokryć ceramicznych RuppCeramika. Ostatnio obie firmy przygotowały nowe dokumenty gwarancyjne udoskonalone o rozwiązania poprawiające ochronę ostatecznego odbiorcy Nowe gwarancje zostały także dostosowane do cytowanej wcześniej Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej m.in. poprzez wprowadzenie zapisu że gwarancja nie wyklucza uprawnień wynikających z ustawy. Obaj renomowani producenci dbają by udzielane przez nich gwarancje były dla nabywcy jasne i zrozumiałe. Wszelkie warunki gwarancji i okresy jakie ona obejmuje są precyzyjnie określone by zapobiec możliwości dowolnej interpretacji zapisu. Sprecyzowano także warunki udzielenia gwarancji aby nabywca wiedział na jakie elementy wykonawstwa powinien zwrócić szczególną uwagę. Zarówno Braas jak i RuppCeramika wprowadziły także nowe rozwiązanie regulujące proces udzielania gwarancji - nabywca otrzymuje dokumenty bezpośrednio od firm na podstawie wniosku dostępnego w punktach handlowych. Ma to chronić konsumentów przed sytuacjami gdy nie otrzymają odpowiedniego druku lub dostaną gwarancję na całkiem inny materiał.