Ulubione projekty
Twoja lista jest pusta
Dodano projekt
Usunięto projekt
Nie dotrzymują terminów i ustaleń
Ponad połowa z 90 przedsiębiorców budowlanych badanych przez Inspekcję Handlową narusza interesy swoich klientów działa nierzetelnie a nawet nielegalnie.
Przeprowadzając kontrolę pracownicy Inspekcji Handlowej zwracali szczególną uwagę na sposób zabezpieczenia interesów stron w zawieranych umowach jakość i terminowość wykonywania prac prawidłowość naliczania i pobierania opłat oraz sposób przyjmowania i ewidencjonowania zleceń na wykonanie usługi a także uwidacznianie cenników usług. Kontrola potwierdziła że duże zainteresowanie usługami budowlanymi pod koniec roku przyczyniło się do uaktywnienia tzw. szarej strefy. Przykładem jest jedna z firm działających w Zielonej Górze której pracownicy po godzinach i na firmowym sprzęcie wykonywali prace na czarno. Sprawa została zgłoszona do urzędu skarbowego. Natomiast wielu legalnie działających przedsiębiorców nie wywiązuje się z przyjętych zleceń rzetelnie i z należytą starannością.
Mandaty za brak cennika
W wyniku kontroli inspektorzy nałożyli 21 mandatów w wysokości od 100 do 300 zł głównie za brak cennika usług. W 40 przypadkach wystosowane zostały żądania usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Za brak cennika zostało ukaranych 21 firm. To przewinienie oraz niesporządzanie przez przedsiębiorców specyfikacji w wielu przypadkach powodowało nieporozumienia pomiędzy klientem a firmą której usługi okazywały się droższe niż wynikało to z pierwotnych ustaleń. U dwóch przedsiębiorców zakwestionowano cenniki z uwagi na podanie cen netto zamiast brutto.
Ze skarg które wpłynęły do inspekcji handlowej od konsumentów wynikało że wiele firm nie wywiązywało się z przyjętych w umowach terminów a wykonując zlecenie używało materiałów gorszej jakości lub innych niż przewidziane w umowie.
To czy przedsiębiorcy wywiązują się w terminie z przyjętych zobowiązań było możliwe do ustalenia tylko w 62 przypadkach. Pozostałe firmy nie miały dokumentów umożliwiających tego typu kontrolę. Opóźnienia wynosiły od 2 dni do 6 miesięcy (najczęściej od 5 do 10 dni).
Umowy ustne
Podczas kontroli stwierdzono że 48 przedsiębiorców (52 7 procent badanych firm) narusza obowiązujące przepisy. 70 procent firm zarzucono stosowanie praktyk które mogą skutkować zagrożeniem interesów konsumentów a które jednak nie są naruszeniem prawa. Zaliczono do nich między innymi: nieprowadzenie rejestru reklamacji zawieranie umów na telefon nieokreślenie rodzaju materiału użytego do wykonania usługi oraz terminu jej realizacji oraz nieprowadzenie ewidencji przyjętych do realizacji umów.
Klienci 15 przedsiębiorstw zawierali z nimi umowy ustnie a 11 przedsiębiorców w zawieranych umowach z konsumentami stosowało niedozwolone praktyki naruszające ich interesy.
Sprawdzano również jakość wykonywanych usług. Nieprawidłowości najczęściej dotyczyły niestarannego wykonania oraz wad jakościowych użytych do montażu produktów takich jak drzwi okna piece c. o. i glazura.
Warto wiedzieć
Zlecając pracę firmie usługowo-budowlanej pamiętaj:
- Nie zlecaj prac ustnie! Zawsze zawieraj umowę na piśmie.
- Zadbaj by w umowie zostało zaznaczone jakich materiałów będzie używał fachowiec w jakim terminie praca zostanie wykonana i za jaką cenę.
- Ustal warunki reklamacji.
- W każdej firmie usługowo-budowlanej powinien znajdować się w widocznym miejscu cennik. Sprawdź czy ceny w nim uwidocznione są cenami netto czy brutto.
- Jeżeli zamówiona usługa została wykonana nieprawidłowo lub z wadliwych materiałów możesz domagać się obniżenia ceny.
- Na przedsiębiorcę który cię oszukał możesz złożyć skargę w terenowym oddziale inspekcji handlowej.
Agnieszka Stefańska "Rzeczpospolita" z dnia 19 grudnia 2005 dodatek "Nieruchomości"